Watchmen: İlk intiba ve sular durulduktan sonra..





İlk intiba (7 mart '09..):
[İzledik, geldik bu filmi: Ciddi yazacak modda diilim hiç, o yüzden dünyanın en yüzeysel kadını mode ona geçiyorum ve enn yüzeysel yorumlarımı yazıyorum..]

i) Sevgili Zack (ya da senaristler, artık hangisiyseniz..) sarı bi rozet taktırmak, etrafında neler olduğunu siklemez bi edayla davrandırmak/konuşturmak, Hustler okutmak, ağzına bi de puro dayamak malesef bi karakter yaratmaya yetmiyo: Çizgi romandaki karakter deriinliğini filmde yakalayamamışsınız ne yazık ki..
ii) Sen git Mars'ta devasa bi mekanik düzen kur kendine; sonra gelsin Laurie iki-üç yumrukta tuzla buz etsin o devasa şeyi: Ki, o yıkılma sahnesi tümm filmdeki en grotesk sahneydi..
iii) New York da ne sikildi sokuldu şu ortamda arkadaş: Yıkılacak şehre mi ihtiyacınız var: New York City: Bi efekt uzağınızda (reklam sloganı tadı..)
iv) Şunu anladım bi de: Sen dünyanın en zeki insanı olsan da: Bilgisayar parolan 3. seferde bulunuyor: O yüzden bu tür paroladır şudur budur, kasmaya gerek yok..
v) Ayrıca film bitmiyor: 4-5 hatta 6 tane final sahnesini peşpeşe bağlamışlar: Her seferinde "hah bu defa bitti.." oldum ve fakat bitmemiş, bitmiyor..
vi) Ayrıca film başlamıyor da: Açılış sahnesi ve jeneriğin ardından ~1 saat karakterleri tanımakla geçiyor ömrümüz: Normal deyip, sess çıkarmadık gerçi ama sıkıldık da..
vii) Zack, 300'e gönderme yapmayı da unutmamış: Comedian'ın kapı numarası 300 (bunu görünce oehhledim cidden..)
viii) Mars kraterleriyle smiley oluşturmak çizgi romanda da vardı, lakin fazlasıyla gereksiz bi ayrıntı olduğunu da kabul etmemiz gerekiyo..
ix) Dövüş kareografileri çook zayıf ayrıca.. Ben bile bunu diyebiliyosam, dövüş-filmi-sevicileri ne düşünmüştür kim bilir??
x) Oyunculuğun yerlerde süründüğünü belirtmeme gerek yok sanırım..
xi) Abartılı müzik kullanımından da: Neredeyse her sahnede bi müzik: Sahneleri ezip geçiyor kullanılan müzikler..
xii) "Kim Beyaz Saray'da kovboy görmek ister??" soru-göndermesi de -ne yazık ki, hedefi tutturamıyo Zack'çim: Bush'a da dokunduran bu cümle ii hoş ve fakat, tüm film boyu Amerika'nın bekasına yönelik brifler dinledik..

xiii) Filmde akılda kalan tek ayrıntı Dr Manhattan'ın pipisi: Böyle bi film Watchmen: Hatta bu son ayrıntısıyla Hollywood için reformist olduğunu söylemek bile mümkün :))

Sular durulduktan sonra (12 mart '09..):
Şimdi şöyle: Zack'in bu filmde elini taşın altına koymasından bahsediliyor sürekli: İi güzel diyoruz, ve fakat Zack'in bundaki güdülenmesi şöyle açıklamaya çalışayım..
Bu adamın filmlerinde aksayan yanlar hep oldu: Dawn of the Dead'in remakeini çekerken, selefinin tümm politik tavrını yok etmesi (tıraşlaması demedim, dikkatinizi çekerim..) karşısında ne hissedip hissetmediğinizi bilemiyorum-
300 faciası hakkında da: filmi sevip sevmemek size kalmış, ama Roland Emmerich'i bile kıskandıracak kadar yanlı tutum/propaganda sonrası bu adamın Hollywood'da iş yapacağı barizdi..
Ve fakat, kendisinin şu ortamda ciddiye alınması da gerekiyor, yani Watchmen gibi projeler geliştirilirken akla gelen 3. yönetmen olmak veya, stilize ama bomboş propaganda filmlerinin memur yönetmeni olmak yerine, aranılan bi yönetmen olmalı Zack..
Kısaca Watchmen, Zack için bi sıçrama tahtası: Yani bu film (de..) önceki filmleri gibi içerik açısından yerlerde sürünseydi, kaderi Roland gibi olacaktı: Filmleri hasılat rekoru kıracak ve fakat kimse kendisini ciddiye almayacaktı..

İşte bu kendini ispat çabası filme de yansıyor ve açıkçası filmi mahvediyor..
Watchmen'in bence enn temel sorunu şu: Film, kendini/söylemek istediklerini o kadar ciddiye alıyor ki, tümm bu ciddi tavrın ağırlığı altında eziliyor-
finaldeki Ozymandias'ın 35' twisti misal, filmin büründüğü/bürünmeye çalıştığı ciddiyeti dağıtan bi unsur ve filme nefes aldırıyor..

*: Filmin bu ciddi tavrını, çizgi romanları ciddileştirme/entelektüelize etme modasının bi sonucu olarak da görebilirsiniz, ancak şu var: Animasyonlar için de "yetişkinlere de hitap eden animasyon.." deniyor misal, ki bu (da..) beni delirtiyor: Hollywood, önceden bu iki film türünü (animasyon/çizgi roman uyarlaması..) çocuk filmi olarak gördüğünden, son zamanlarda bu türden kampanyalarla bu filmlere iade-i itibar yap(tığını san..)ıyor: Bi neviinden günah çıkarma diyelim.. Ve fakat işe yarayıp yaramadığı cidden meçhul..

300 de kendisini fecii ciddiye alan bi filmdi, ve fakat Zack, Watchmen'de 300'de düştüğü tuzaklara düşmemeye, kör parmağım gözüne tarzı propaganda yapmıyor; çabası takdire şayan, ancak, şöyle bişii de var:
Film, tümm dünyada R ratingiyle (Türkiye'deyse abartı bi biçimde +18) gösterime giriyor; yani herkeslere hitap etmek/çocuklara (da..) Watchmen'i sevdirmek/tanıtmak gibi bi amacı yok: Çizgi romanı okumayanlar için karakter tanıtımı uzuun tutulmuş ama, verilen bilgiler ciddi anlamda yetmiyor..
Misal rorschach: Annesi fahişe, diğer insanlar tarafından tacize uğruyor: Sonra bi gün bi olayı araştırırken, zıvanadan çıkıyor.. Sonrası?? Yok, hakkında öğrenebildiklerimiz sadece bu-
yani bu adamın günlüklerindeki "yozlaşmış.." imgesini oluşturanlar, ya da tümm filmdeki paranoyak tavrının sebebi sadece bu verilen bilgiler mi: Diil, ve bunu hepimiz biliyoruz..
Diğer karakterler içinse herhangi bi cümle dahi kurmak istemiyorum: "babam emekli bankacıydı.." demekle, yüzüne de kocaman bi gözlük takmakla hakkaten karakter yaratılmıyor/tanıtılmıyor..
Film dengeli bi şekilde karakterleri tanıtmak için o kadar vakit harcıyor ki, çizgi romanın diğer temalarını ıskalıyor: Soğuk savaşı sadece nükleer bomba tehlikesine indirgemek müthiş bi buluş sahiden.. Film, Nixon'ın çıkardığı yasayı şöyle bi geçerken, süper kahramanlık olgusunu hiçbi şekilde işlemiyor-
açılıştaki Comedian cinayetini, Rorschach'ın hapse "düşüş.."ünü yeterli bulabiliyorsanız, ne ala..

Başka senaristler ve başka bi yönetmenle şahane bişiiye dönüşebilecekken, Zack'e teslim edilişiyle mahvedilmiş bi projedir Watchmen bana göre..

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivs 3.0 Unported License.