Srpski Film


'10 yapımı Srdjan Spasojevic filmi Srpski Film, oldukça "ilginç.." bir fikri konu eden, ilginç bir film: İçerdiği fikirlerle dikkate değer bir hal alıyor almasına da genel olarak bakıldığında oldukça başarısız..

Hikayesiyse kısaca şöyle: Milos, Sırbistan'ın en ünlü porno oyuncularındandır, iyi bir kariyeri olmasına rağmen, bir süredir bu tür yapımlarda rol almasa da eşi ve çocuğuyla mutludur.. Derken bir arkadaşı ona büyük bir teklifle gelir.. Özel müşterileri için film çeken bir yönetmen, senaryosu gizli bir film çekmek istemektedir Milos'la: Kendisi teklifi kabul eder, ancak işler çığrından çıkmaya başladığında işi bırakmak ister: Bu noktadaysa devreye ilaçlar girer, damızlık haline gelen Milos önüne geleni sikmeye başlar ve en sonunda karısını, çocuğunu siktikten sonraki travmayla ailecek başa çıkamadıkları için intihar ederler.. Ancak işler burada da bitmez..

Filmde pedofil çağrışımının yanında yeni-doğan bebeğe tecavüz, ensest, içine boru sokan bir kadın, döverek-sikerek-keserek öldürme vs.. gibi son derece "uç.." sahneler var.. Evet, Srpski Film pornoya dair kafa yorup etkili şeyler söylüyor da, ah keşke kendini bu kadar ciddiye almasaydı..

Öncelikle filmdeki pornoyu ele alalım: Bunu birbirine taban tabana zıt iki farklı şekilde değerlendirmek mümkün.. İlki, porno üzerine bir etüt, diğeriyse absürt bir Rocco Siffredi parodisi-
ahah, keşke böyle olsaydı..
Milos, sektörün içinden olmasına rağmen, yönetmenin temsil ettiği yeni-nesil pornodan tiksiniyor: Çocuk görüntülerinden rahatsız oluyor, yeni-doğan bebeğe tecavüz edildiği sahneyi izlerken kötüleşiyor vs.. Bu yönüyle film, insani bir boyut kazanıyor: Sahneler giderek extreme bir boyut kazanırken, Milos kendi iradesiyle oynamıyor zaten: İlaçlar yüzünden böyle davranıyor.. Ancak filmin pornoya dair öngörüleri zaten gerçekleşmiş durumda: Evet, öylesine bir talep var ki filmdekine benzer materyalleri bulmak mümkün-
snuff boyutunu ayrı tutarak..
Ve -yine, o bildik konuya geliyoruz ister istemez.. İçgüdü ve tabu/lar.. Ensest, pedofili, nekrofili vs vs.. gibi şeylerin binlerce yıllık tabulara rağmen ayakta durabilmeleri.. Ayakta durabilmeleri diyorum, çünkü bunlar her ne kadar toplumun geneli tarafından katı bir biçimde yasaklansa ve sembolik ya da toplumsal/yasal sınırlandırmaları/cezaları olsa da, bu içgüdülerin "bir türlü.." engellenemiyor oluşlarının sebebi kelimenin sözlük anlamında gizli: "Bir canlı türünün bütün bireylerinde akıl ve düşünceden bağımsız olarak doğuştan gelen bilinçsiz her türlü hareket ve davranış, insiyak, sevkitabii.." TDK, Türkçe Sözlük..
Film tabuların üzerine gidişiyle izleyen birçok kişiyi tiksindirmeyi "başarıyor.." Ancak burada bir ayrım yapmak gerekiyor: Film, tabuların sadece üzerine gidiyor: Onlar üzerine herhangi bir fikir teatisi yapmıyor, tabu hakkında belirgin bir tavrı yok: Sadece onları yıkan kişiler var: Ancak Milos'un sahnelerinde olduğu gibi, "bilinç.."li bir yıkım değil bu-
yeni-doğan sahnesindeki adamın bilinçli mi yoksa bilinçsiz mi olarak yaptığını da bilmiyoruz misal.. Ve açıkçası bu tavır, filmi entelektüel açıdan aşağıya çekiyor: Zira ortadaki durum üzerine konuşmak için donemiz bile yok: Adam kendi oğlunu sikiyor sikmesine de, burada konuşulması gereken adamın kendisi değil, onu yönlendiren zihin oluyor: Ve fakat, film buna da bir cevap vermiyor: Çünkü o da bir başkasından emir alıyor.. Ya onlar?? Haklarında bilgimiz yok-
buraya geleceğim yine..

Film bu muğlak tavrıyla yakaladığı "büyük balık.."ı elinden kaçırıyor ne yazık ki.. Tabu/lar hakkında tek bir doğru düzgün laf etmeden bitiyor..

Beri yandan içerdiği fecii absürt-gore fikirle film, etkili bir parodi potansiyeli de taşımasına rağmen, bu konuda da varlık gösteremiyor: Oysa ki, Rocco'ya dair yapılan göndermeler (Milos'un piyasanın en çok aranan ismi olması, büyük penisi, sert stili, uzun süre ereksiyonda kalması, evli ve çocuğunun olması..) nokta atışı niteliğindeyken ve hakikaten absürt sahneler barındırırken (göz sikme, Milos'un iğneyi soktuğu ablanın boruyla giriştiği aksiyon sonrasında ölmesi vs..) ve daha da önemlisi pornoya dair yaptığı tespitleri daha da etraflıca işleyebilseydi bana göre film zeki bir parodi olup çok hızlıca kült olabilirdi ve fakat ne yazık ki, bu fırsatı da kaçırmış durumda-
bunu çok iyi başaran başka bir "Sırp filmi.."ni yakın zamanda bu seçki bittikten sonra blogda konu edeceğim..

Ve güç meselesi-
hayır, filmi Sırbistan özelinde metaforik okumayacağım..
Filmin son sahnesi bu açıdan oldukça işlevsel: Çünkü "büyük yönetmen.."in arkasında başka biri, birileri var.. Ve onlar yarım kalan filmi devam ettirmeye kararlılar.. Porno endüstrisinden soyutlayarak, genel bir endüstri/kapitalizme uzanabiliriz.. Yatırımın geri-dönüşü için her yol mübah.. Acımasız sistem.. Ancak klişeye girdiği için uzatmayacağım, gerisini kendiniz de getirebilirsiniz zaten..

Filmin kendini ciddiye alma meselesi: Yönetmen karakterinin ölmeden önceki sahnede kendini kaybedip söyledikleri her şeyi özetliyor aslında..

2 yorum:

Adsız dedi ki...

Ama tüm film "o savaş" hakkında...

Adsız dedi ki...

rezalet

Yorum Gönder

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivs 3.0 Unported License.