Fa Yeung Nin Wa


'00 yapımı Wong Kar Wai filmi Fa Yeung Nin Wa, Adile Naşit - Münir Özkul, Hulusi Kentmen - Mürüvvet Sim ve Şener Şen - Ayşen Gruda'dan sonra fikrimce birbirine en yakışan iki oyuncunun Meggie Cheung - Tony Leung Chiu Wai'nin rol aldığı büyüleyici bir kadın/ın film..

Hikayesiyse şöyle: Chow ve Chan eşleriyle birlikte yan dairelere taşınıp, tanışırlar.. Yüzlerini hiçbi zaman göremediğimiz eşleriyse birliktedirler.. Aldatılan kadın ve erkeğimizse yolda karşılaşmalar, kitap değiş tokuş etmeler, eşlerinin kendilerini aldattığını itiraf etmeler derken, giderek yakınlaşırlar.. Ancak koşullar Chan'ı toplumun beklentilerine göre yaşamaya zorladığından ayrılıkları da gecikmez..

Evet, nasıl oluyor da bir orta-yaş filmi bizi bu kadar etkileyebiliyor?? Açıkçası bunun Chan'la alakalı olduğunu düşünüyorum.. Çünkü tüm yükü o taşıyor.. '60'lar Hong Kong'una (genelleyelim: Uzak Doğu toplumlarında kadının rolüne..) etkili bir bakış sunan filmin tüm meziyeti de buradan kaynağını alıyor.. Evli bir kadının aldatılma karşısında susuyor olması, başka bir ilişkiye toplumun (görünmeyen..) baskısı yüzünden başlayamaması ve pişmanlıkla geçen yıllar.. Çocuk doğurmasıysa oldukça manidar..

Filmin rahat kurgusu ve noodle alma leitmotifleri çok şey katıyor bünyesine: Tesadüfi karşılaşmalar, buluşmaya dönüşüyor, dedikodular çıkmaya başlayınca 2046 numaralı odaya taşınıyor, ancak ayyuka çıkma olasılığı karşısında ayrılıyorlar da: Chan'ın kaldığı evden aceleyle çıkışı ve 2046'daki ağlama sahnesi, Singapur'a gidip Chow'u aradığı ancak konuşmadığı sahneler insanın yüreğini dağlıyor.. İçindeki sırla yaşayamayan Chow'un tapınaktaki deliğe sırrını paylaşması da keza..

Kar Wai'nin sevişme sahnelerini kesmesinden de bahsetmeliyiz: Aradaki büyüyü bozmamak için yönetmenin böyle bir seçim yapması teknik açıdan kabul edilebilir bir şey, ancak o dönemki ahlakçılığı filminde yeniden inşa etmesi de kabul edilebilir gibi değil..

Ayrıca 2046'nın dvd ekstrasındaki röportajından Fa Yeung Nin Wa ve 2046 arasındaki ilişkiyi açıkladığı bölümü de yazmak istiyorum..
- 2046, Fa Teung Nin Wa'nın duygusal karşıtı gibi görünüyor: Bu bilinçli bir karar mı??
- Bence Fa Yeung Nin Wa, aşk hikayesi.. Filmdeki yazar bi aile adamı, evlilikte kendini adamaya inanıyor, çok çalışıyor, evde kalıyor.. Ama Maggie'yle yaşadıklarından sonra Hong Kong'a dönüyor, başka bi uca geçiyor: Artık evli değil: Kendini adamaya inanmıyor, bencil bi insana dönüşüyor: Ve ev yerine otellerde kalıyor.. Fa Yeung Nin Wa, iki kişinin aşkını anlatıyor, ama bu kişilerin arasındaki fiziksel teması görmüyoruz, ama aşkın büyüdüğünü hissedebiliyoruz.. Ama bence 2046, yazarın hikayesi: Aşkın onun için anlamını anlatıyor.. Bu filmde, Maggie bi insan değil, bi hayal*, hatırasında yaşayan ideal kadın.. Bu kadını hayatında karşılaştığı tüm diğer kadınlarla karşılaştırıp, yeniden bir ilişki yaşamaya çalışıyor: O duyguyu yeniden yaşamak, kaybettiği aşkı bulmak istiyor: Sonunda istediğinin bu olmadığını fark ediyor.. İki filmin farklı yaklaşımı var: Bir bakıma birbirinin aynası.. Ya da şöyle söyleyeyim, seyirci önce Fa Yeung Nin Wa'yı seyretmediyse, önce 2046'yı seyretmeli: Maggie ve Tony arasında ne geçtiğini merak ediyorsa Fa Yeung Nin Wa'yı izlemeli: Romanın kayıp bölümü gibi bir şey..

*: Sanırım tamm da bu yüzden Maggie Cheung'un yer aldığı sahneler sonradan 2046'dan çıkarılmış..

1 yorum:

Baggio dedi ki...

Film ile ilgili yazını beğendim,keyifle okudum.Her ne kadar Chungking Express ve Fallen Angels kadar beğenmesemde ayrı bir tad bırakmıltı damağımda bu film

Yorum Gönder

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivs 3.0 Unported License.