Ôdishon


'99 yapımı Takashi Miike filmi Odishon, son derece etkileyici olmayı başarabilen çift-yönlü bir dram, bir kafes-
ayrıca blogdaki ilk Miike incelemesi olmasıyla da ayrı bi yere sahip: İstek gönderen kişiye teşekkürler-
bi ara da adamın filmografisini değil de, seçkisini yapayım bari..

Film kurgusu yüzünden kafa karıştırıcı gibi görünse de aslında değil.. Hikayesiniyse kafa karıştıran kısma kadar özetleyeyim: Bir adamımız var, orta yaşlarda.. Daha filmin açılış sahnesinde sevdiği kadın ölüyor ve ellipsisle 7 yıl sonrasına uzanıyoruz.. Görünürde hayatından memnun olan adamımız evlenmeye karar veriyor ve bir arkadaşı bu konuda ona yardımcı oluyor.. Filme oyuncu seçme bahanesiyle adamımız da kendine eş seçmeye çalışıyor.. Ancak Asami adlı kadından daha özgeçmişini okur okumaz etkilenen adamımız "ille de bu.." diye tutturunca arkadaşından bi "ağır ol.." tepkisi alıyor.. Sonra çiftimiz birlikte takılıyor, ediyor filan derken..

Daha filmin başlangıç sahnelerinden birinde Shigeharu'nun rüyasında eşini görüşünü izliyoruz.. Filmin en "özel.." sahnelerini barındıran evde bekleyen Asami imgesiyse Shigeharu'nun delüzyonladığı anlar.. Ve işkence sahneleri: Hepsi Shigeharu'nun kabusları..

İkinci kez şu alıntıya başvuracağım..
"Bilinçdışı fantezi faaliyeti dış dünyada yer alan güncel olaylara sızar ve bunlara anlamını verir.." Melanie Klein, The Origins Of Transference..
Yavaş yavaş gidelim..
İlk önce Shigeharu'nun çevresindeki herkes "evlen artık.." moduna geçiyor, işyerindeki sekreterinin evlilik haberi de bunun üstüne gelince evlilik halesinin içinde kalıyor Shigeharu.. Doğru kişi olduğunu düşündüğü kişi hakkında yakın arkadaşı ondan hoşlanmadığını, daha sonraysa referans verdiği kişinin ortadan kaybolduğunu belirtiyor.. Ve bu düşünceler etrafında eşinin bir ağacın arkasına saklandığıyla, Asami'nin odasındaki bir çuvalla onun aramasını beklediğini görüyor..
Eşi ağacın arkasına saklanarak onun hayatından çıkmaya başladığının sinyalini verirken, Asami'nin hiç arkadaşının olmayışı, verdiği referansın ortadan kaybolmasını birleştiren Shigeharu onu korkunç bir şekilde hayal ediyor-
miike, bu sahnelerin rüya olduğunu çok açık belli ediyor misal..
Muhtemelen bu imge onu etkilemiş olacak ki birkaç gün Asami'yi aramıyor.. Kızın hiç arkadaşı olmadığından bu süre boyunca ne yapacak?? Tabii ki bitkin düşene kadar telefonun başında bekleyecek: Ve o filmin doruk noktası: Çalan telefonun yarattığı buz gibi gülümseme-
buradaysa Miike'nin daha sonradan gayet net örneklerini göstereceği bir "endişe.." var..
Asami'nin açıklamaları, travmatik geçmişi, gösterdiği yarası, "sadece beni sev.." demesi Shigeharu'da öylesine bir etki yapıyor ki, işkence gördüğüne dair kabuslar görmeye başlıyor ve hepsi birbirinin içine geçiyor..
Anne-babası boşandıktan sonra başka bir tanıdıklarında kalmaya başlayan Asami orada "işkence.." diyebileceğimiz muamelelere maruz kalmış, ancak buna rağmen yılmayıp baleyle devam etmeye karar vermiş bir kız çocuğu aslında.. Sonrasında belini sakatladığı için vazgeçmek zorunda kalmış olmasına rağmen, hayata tutunmaya devam edebilmiş..
Ancak tüm bu bilgileri Shigeharu çarpıtmaya başlıyor.. Sebebiyse kastrasyon endişesi.. Asami'nin kendisini dikizleyip/dağlayan üvey-baba-piyano hocasını başını keseretk (hadım ederek..) öldürmesini, çalıştığı barın sahibesiyle arasındaki lezbiyen görünümlü ilişki yaşadığını, ancak kadını sonradan öldürdüğünü ve ekstradan üç parmak, bir kulak ve dil olmasını, "ortadan kaybolan.." referans kişiyi evindeki çuvalda yıllardır tutup, onu kusmuğuyla beslediğini ve nihayet kendi evine gizlice girip içkisine ilaç katıp, akupunktur iğneleri ve çelik telle kendisine işkence edişini birer birer kurguluyor Shigeharu-
bu sırada hayatındaki kadınlar da oral seks sahnesinde sıra geçidi yapıyorlar..
İlginç olansa Shigeharu'yu oğlunun kurtarması: Evlilik fikrini adamın kafasına ilk sokan kişinin Asami'yi öldürebilmesi..

Bu kabus sahneleri özelinden Shigeharu'nun bilinçaltını didikleyebiliriz: Var olan kastrasyon endişesi öylesine güçlü ki, savunma mekanizmalarından yansıtarak özdeşleşme devreye girerek Asami'yi çarpıtarak algılamaya başlıyor.. Eh, kimse kusursuz değildi, değil mi??
Beri yandan daha da genel konuşursak altta yatan kastrasyon endişesinin yarattığı bir durum daha var: Gündelik hayatta kadınlara bakış.. Burada da gördüğümüz Shigeharu'nun handiyse misojinist bir profil çizmesi.. Karpuz seçer gibi eş seçme yarışmasına balıklama dalması, tanıtım yazılarını okuması, "şöyle şöyle özelliği olsun.." demesi, sekreterine soğuk davranması vs..

Film hakikaten çok başarılı.. Tema müziğiyse süper..

2 yorum:

Glasscow dedi ki...

dikkat spoiler içerir :))

explotation sinemasının en güzel örneklerinden biri.

Ahmet dedi ki...

bu filmi başka herhangi biri çekmiş olsaydı, harika, şahane, enfes falan diyebilirdim. fakat bir takashi miike filmi izlemek için indirip izlediğimde beni inanılmaz derecede sıktı, baydı falan. belki benim alıştığım ve filmden beklediğim takashi miike etkisini yakalayamadığım içindi. tekrardan, bunun bir takashi miike filmi olduğunun fakat tarzından saptığının bilinciyle izleyip, daha net düşünmeye çalışıcam.

Yorum Gönder

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivs 3.0 Unported License.